Pages

Selasa, 18 September 2012

PENJELASAN DAN MENJAWAB KE ATAS FITNAH MANUSIA YANG JAHAT TERHADAP PONDOK MALTAF DI MESIR


oleh As-Sayyid Faez Al 'Aydrus pada pada 15hb Mei 2012 pukul 9.02 pagi ·
بسم الله الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

DENGAN NAMA ALLOH YANG MAHA PEMURAH LAGI MENGASIHANI

Puji dan syukur Lillahi Akbar

Atas nikmatnya kecil dan besar

Sholawat akmal beserta salam

Di atas Datuk Kami Nabi pelita alam

Dan atas keluarganya Nabi

Fathimah, Hasan, Husein dan Ali

Dan sahabat - sahabat baginda yang adil semua mereka itu...

Al-Faqir menaqalkan jawapan Syaikhuna Al'alim Tuan Salim Al-yamani Al-Azhari yang di hantar di wall Al-Faqir sekali gus menjawab tuduhan celupar dari tuan blog yang tidak bertanggungjawab menyebarkan fitnah dengan menyatakan Maltaf di taja oleh umno dan di urus di bawah umno....ini satu tuduhan yang biadab dan tidak dapat di ma'afkan oleh pelajar-pelajar yang belajar di pondok Maltaf....melainkan kan tuan blog itu menarik balik tuduhan itu tersebut serta secara umumnya meminta ma'af di dalam blog beliau. Jika tidak sampai di padang mahsyar kelak Al-Faqir bimbang orang yang memfitnah akan di sumbat dengan bara api neraka di dalam mulutnya (ini tidak tuju siapa -siapa,hanya atas jalan umum)

Ini lah barang yang di sebarkan dengan penuh tidak bertanggungjawab oleh tuan blog tersebut:

http://uwaisqarny.blogspot.com/2012/05/video-mamat-ustaz-ni-semuanya-di.html


VIDEO : MAMAT USTAZ NI, SEMUANYA DI KUTUK..PAS, TOK GURU, BERSIH 3.0..

saya cuba dapatkan maklumat siapa 'mamat ustaz'ni dari kawan-kawan..hasilnya seperti berikut..

" Ni ust syed faiz, dulu mengaji mahad muhammadi,.,,kata kawan2 dia yg kt mahad muhammadi, dia ni problem time kt maahad lagi..bukn jenis mengaji kitab mane pun..tp duk hentam orng. Skrg kt mesir antara tenaga pengajar MALTAF,orang kuat MALTAF(Majlis Al-Azhari Li Tafaqquh Fiddin).Kalau nk ikot ilmu tak layak pun nk mengajar orang(kata ustz2 kt sini). Tmpt dia mengjar kt video tu kt bangunan MALTAF di hayyu sabie',kaherah,dpn bait hasanah. Memang hentam PMRAM,psatuan2,n PAS itu keje dia..MALTAF ni ajak budak menaji agama,p talaqqi n sayang rasulullah,tapi dia tolak politik, tolak psatuan n tolak pas..sedangkan MALTAF sndiri brada di bawah JPMK yg di biayai umno dia tak kisah pulak.MALTAF ni UMNO yg biayai n memeg jelas dlm organisasi dia pun penanungnya Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah. Baru2 ni dia kutuk tok guru,budak2 kelate pakat nk gi belasah,tapi bberap senior lama pakat halang, kalu ikot orang bodo,ngn kita pun bodo, pesan sorg penasihat. Ada dlm video2 lain dia kata PMRAM ni setan,badan2 kebajiakn pelajar ni setan, n macam2lah.Org camni kita perlu amik tahu,utk tegur & bagi panduan pada org lain, tapi kita jgn layan,sebb memg jenis dia lagi layan lagi dia suka, suka bdebat mrasakan dia betul padahal senget hakikatnya. Mudir MALTAF asalnya orang kuat Yayasan Al-Jenderami, pusat pengajian kitab turath di malaysia,.2x5 lah sebab Al-jenderami pun tolak politik, mengaji je penting. Politik tak boleh, tapi amik duit n sokong umno boleh pulak sebb tak buat huru hara katanya. Jadi cam ulama' umno.."

aduiii la..macam-macam stail orang belajar agama zaman sekarang ni..ada kawan bagitahu yang dia ni anak murid sorang tok guru kat kelantan yang dok hentam Tok Guru Nik Aziz.. rosak2.. http://uwaisqarny.blogspot.com/2012/05/video-mamat-ustaz-ni-

dan ini FACEBOOK tuan blog tersebut:
http://www.facebook.com/uwais.qarny


itu lah tuduhan yang Al-Faqir  copy paste  dari blog tersebut... Dan ini pula sebahagian jawapan dari senior al-faqir merangkap antara Penasihat Maltaf Al-Faqih As-Syaikh Tuan Salim Al-Yamani Al-Azhari di wall Al-Faqir:



Salam.maaf Syed post kat fb Syed.Kalau tulis dalam fb al-faqir,sapa nak baca?Ramai yang masih tak faham pasai Maltaf ni.Izinkan al-faqir tulis sikit nah.
MANHAJ MALTAF.


Secara ringkasnya MALTAF diadakan kerana hendak membantu kawan2 yang sama2 belajar untuk memahami turas.Pembawakan MALTAF adalah ilmu.MALTAF selalu menegaskan peri pentingnya memahami ilmu dan mengambil dari sumber yang benar.Atas prinsip ilmu&penuntut ilmu yang dipegang oleh MALTAF sehingga menimbulkan ketidakpuasan hati sebahagian kawan2 dengan mengatakan MALTAF tolak persatuan,tolak politik dan sebagainya lagi.Tulisan yang ringkas ini al-faqir cuba jelaskan kecelaruan yang timbul.

1-MALTAF tidak pernah menolak persatuan.MALTAF memahami persatuan dalam konteks kesatuan & kebersamaan pelajar dalam usaha menuntut ilmu.Di situ para pelajar sama dalam 1 kesatuan untuk menuntut ilmu walau berbeza kelab/organisasi.tidak timbul perpecahan di sini.

2-MALTAF menerima تعدّد dengan makna تنوّع لا تفرّق ini jelas kerana,jika kita mengambil "berbilang2" pada makna "berpecah" akan timbul banyak masalah nanti.Atas dasar itu MALTAF menerima pakai makna "pelbagai" bertepatan dengan "manhaj wasatiah".Tiada perpecahan di sini.Atas konsep/prinsip tolong-menolong dalam kebaikan,MALTAF sanggup bekerjasama dengan sesiapa saja untuk kebaikan bersama.

3-Pendirian MALTAF terhadap politik..guru2 MALTAF tidak galakkan pelajar untuk bersibuk2 dalam politik kepartian ketika masih belajar.Utamakan pelajaran.Wajib atas pelajar untuk memahami pelajarannya kerana itu merupakan amanah.MALTAF tak pernah berkempen untuk mana2 parti politik,ini kerana MALTAF tidak berpegang/berfahaman politik menurut politik kepartian tapi memahami politik dari sudut manhaj ilmu tentang politik itu sendiri.Sekiranya memahami politik menurut politik kepartian,akan timbul nanti "mengagamakan politik"..sedangkan,yang sepatutnya ialah mengIslamkan politik.Pihak MALTAF melihat para pelajar tidak sesuai lagi untuk didedahkan dengan politik sebelum menguasai ilmu2 asas samada turas & kontemporari.

4-Penyampaian guru2 yang mengajar di "pondok" berbeza.Ada yang lembut seperti Baba Adnan Al-Azhari..mumkin juga ada yang keras.Semuanya mempunyai tujuan yang sama iaitu untuk memberi ilmu kepada pelajar2 & kawan2 yang datang belajar.

5-MALTAF tidak memaksa sesiapa datang ke "pondok" dan tidak menghalau sesiapa yang datang.

6-MALTAF akan bertegas dalam perkara yang benar.Kalau benar,tetap benar..kalau salah,tetap salah.Khilaf yang dirai ialah khilaf yang mengikut prinsip disiplin ilmu Islam yang diajar oleh ulama2 Islam.Sekiranya ada yang berkata MALTAF mencari salah itu dan ini adalah tuduhan yang tak betul.Guru2 yang mengajar di MALTAF mengeluarkan kenyataan2 berdasarkan ilmu yang ada.Jika ada pihak yang rasa kenyataan itu salah,datanglah berjumpa dengannya dan adakan muzakarah ilmiah.Baru hidup suasana masyarakat mahasiswa.

7-MALTAF menyeru kepada perpaduan dengan "mahabbah" dan menghidupkan majlis2 ilmu.Sekiranya ada keterlanjuran/kekerasan dari pihak MALTAF,apa salahnya menegur..bukankah agama itu nasihat?MALTAF dari dahulu membuka ruang yang seluas-luasnya untuk berbincang demi kebaikan anak-anak Malaysia yang ada di Mesir.

8-MALTAF tidak bergerak atau berpersatuan secara "markazi" tetapi digerakkan secara "manhaji".Ini antara yang diajar oleh Baba Abdul Aziz..MALTAF mengajak kepada menghidupkan budaya ilmu di kalangan pelajar.Bertalaqqi lah di mana pun.MALTAF mengambil peranan mengadakan pengajian bertalaqqi secara serius kerana belum ada yang melaksanakannya di kalangan anak melayu secara serius.Ada tu ada tapi ibarat melepas batuk di tangga.Pakat-pakat mengaji.Ingat amanah yang ditanggung.

-Cukup setakat ini ya.Rasanya bagi yang membaca boleh faham.Elakkan dari prasangka yang bukan2.


untuk mengatahui dengan lebih lanjut boleh rujuk di blog maltaf yang lama
http://maltaf.org/pengenalan/dasar-dan-tujuan/

اللهم اهدنا و ارحمنا و ارزقنا بالمحبة بيننا و افهمنا فهما صحيحا صادقا
Tuan Guru Abi Abdillah Abu 'Alawi Muhammad Adnan bin Abdul Wahab Al-Fathoni Al-Azhari


yang menyatakan kebenaran
Ustaz Syed Faiz Al-Idrus As-Sayyid Faez Al 'Aydrus السيد احمد فائزالعيدروس
الله موجود بلا مكان ولا تحيز في أي جهة
Aqidah di dahulukan,
Syari'ah menjadi amalan
Membangun mengikut Islam

0 ulasan:

Catat Ulasan